Szolgáltatások
programok
2019. november
HKSzCsPSzV
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
html plain titleonly titleandlead full need dontneed 1000
Hírlevél feliratkozás
partnereink
BudapestPortál
Fővárosi Oktatási Portál
Budapesti Ifjúsági Portál
Én iskolám
FOK
ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Betűméret csökkentéseBetűméret növelése
Cikk nyomtatása
2014. 03. 19. szerda
Harmadik év az EU-Órák keretében
Ahogy a tanulók, az órát tartók, valamint a kísérő tanárok látják

2014. január 31-én zárultak az EU-Órás interaktív foglalkozások.

2013. szeptember 17. és 2014. január 31. között összesen 2906 közép- és általános iskolás tanulóhoz jutott el információ Budapesten és több vidéki nagyvárosban (Hódmezővásárhely, Veszprém, Sopron) EU-Mix, EU-Karrier és EU-Kultúra témakörében 90 perces foglalkozások keretében.

Minden alkalommal a tanulók véleményt formálhattak az elhangzottakkal kapcsolatban. A foglalkozásokat értékelték a tanulókat kísérő kollégák és természetesen az foglalkozást tartók is.

2210 középiskolás és 428 általános iskolás tanuló véleményét összesítettük.

A középiskolások véleménye

A középiskolások több mint fele EU-Karrier foglalkozáson vett részt, melynek során úgy a továbbtanulás, mint a munkavállalás szempontjából értékes ismeretek, képességek birtokába juthattak (1. ábra).

1. ábra
 

1. ábra. A középiskolások körében a választott témák szerinti megoszlás

Háromszor annyian vettek részt EU-Mix foglalkozáson, mint ahányan az EU-Kultúra témakörébe tartozón, bár még így is minden nyolcadik foglalkozáslátogató ez utóbbi témában gazdagodhatott ismeretekkel.

Összességében a végzősök adják a legnagyobb hányadát az EU-Órák látogatóinak, de a 11. és 13. évfolyamos résztvevők együttesen még a 12.-eseknél és többen voltak (2. ábra).

2. ábra
 

2. ábra. A középiskolások választott téma és évfolyam szerinti megoszlása

Témánként azonban jelentős különbségeket tapasztalunk a látogatók között. EU-Mix foglalkozáson legnagyobb számban a 9., és a 11. évfolyam tanulói vettek részt, az EU-Karrier téma összes résztvevőjének fele 12.-es volt, míg az EU-Kultúra foglalkozások látogatóinak közel fele a 10. évfolyamosok közül került ki.

A részt vevő középiskolások és kísérőtanáraik is leginkább a foglalkozásvezetők felkészültségével voltak elégedettek (3. ábra).

3. ábra
 

3. ábra. A különböző szereplők átlagos elégedettségének ábrázolása ötfokú skálán

A tanulók eléggé érdekesnek találták a feladatokat, az új ismeretek hasznosíthatóságát, és azonos módon ítélték meg saját aktivitásukat, mint ahogy azt kívülről szemlélve látta az őket kísérő tanáruk.

A foglalkozásvezetők olyan mértékben bizonyultak elégedettnek az óra sikerességével, amennyire sikerült a kitűzött nevelési-oktatási célt elérniük. Az óra gyakorlati megvalósítását lényegesen jobbnak ítélték, mint a részt vevő tanulók felkészültségét és aktivitását, mely utóbbi két szempont tekintetében megegyezik a véleményük a kísérőtanárokéval.

A csoportok kísérőtanárainak az óra gyakorlati megvalósítására és hasznosságára vonatkozó visszajelzései igen pozitívak, az interaktív foglalkozásokat szívesen ajánlják másoknak is.

Új ismeretekkel gazdagodott az EU-Óra résztvevőinek 95%-a, bár ennek mértéke témánként eltérő (4. ábra).

4. ábra
 

4. ábra. Annak megítélési gyakorisága, hogy új ismeretet szerzett-e 

Általánosságban elmondható, hogy tízből legalább kilenc tanuló szerzett új ismereteket. A résztvevők számára a legtöbb újdonsággal az EU-Karrier foglalkozások szolgáltak, míg mozaikszerűen, de rendelkeztek valamely ismeretekkel EU-Kultúra terén.

Az általános iskolások véleménye

Az általános iskolások számára a munkavállalással kapcsolatos ismeretek még túlságosan távlatiak, ezért nekik csak az EU-Mix és az EU-Kultúra témakörét ajánlottuk, melyek közül az utóbbit választotta a résztvevők kétharmada (5. ábra).

5. ábra

5. ábra. Az általános iskolások körében a választott témák szerinti megoszlás

Az EU-Órák általános iskolás látogatóinak több mint fele 8. osztályos volt (6. ábra).

6. ábra

6. ábra. Az általános iskolások választott téma és évfolyam szerinti megoszlása

Ez a megállapítás témafüggetlenül megállja a helyét, sőt, EU-Mix foglalkozáson a részt vettek kétharmada nyolcadikos volt; EU-Kultúra foglalkozáson azonban a többi felsős évfolyam is képviseltette magát.

A foglalkozásokról véleményt formáló tanulók 96%-a sok új ismeretet tanult visszajelzése szerint.

A felső tagozatosok esetében is igaz, hogy úgy a tanulók, mint kísérőtanáraik nagyon magasra értékelték a foglalkozásvezető felkészültségét (7. ábra).

7. ábra
 

7. ábra. A különböző szereplők átlagos elégedettségének ábrázolása ötfokú skálán

A munkaformát nagyon kedvelik az általános iskolások, és messze érdekesebbnek, izgalmasabbnak találják az interaktív foglalkozást, mint amennyire elégedettek voltak aktivitásukkal, felkészültségükkel a foglalkozásvezetők.

A foglalkozásvezetők elérték céljaikat, kevésbé elégedettek a tanulói aktivitással, felkészültséggel, de ez is 80%-os mértéket jelent.

A kísérőtanárok elégedettsége valamelyest tükrözi a foglalkozásvezetők véleményét, a foglalkozásokat, azok hasznosságát magasra értékelik. A csoportok felkészültségével kisebb mértékben, 76%-os szinten voltak elégedettek, mint a foglalkozást tartó tanárok. 

Összegezve megállapítható, hogy az elégedettségi visszajelzések egymással összhangban vannak, az eltérő értékek pedig lehetőséget biztosítanak a tervezés és a megvalósítás során szükséges finomhangolás véghezvitelére.

Kapcsolódó oldalak
Tehetségháló
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
EU-s MFPI-projektek
MFPI Weszely Galéria
Egész életen át tartó tanulás program - Leonardo da Vinci
Agressziókezelés