Szolgáltatások
programok
2018. szeptember
HKSzCsPSzV
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
html plain titleonly titleandlead full need dontneed 1000
Hírlevél feliratkozás
partnereink
BudapestPortál
Fővárosi Oktatási Portál
Budapesti Ifjúsági Portál
Én iskolám
FOK
ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Betűméret csökkentéseBetűméret növelése
Cikk nyomtatása
2009. 04. 15. szerda
Az Intézet története

 

Hunyadi Zoltán történeti áttekintése a Fővárosi Pedagógiai Intézetről az alábbi mondattal zárul:

„Az utolsó évtizedben a szolgáltató jelleg domborodott ki az Intézet munkájában, és ez erősítette kapcsolatát mind a fővárosi oktatási irányítással, mind a főváros pedagógusainak minden rétegével.”

A következőkben tekintsük át azt az időszakot, amely a tanulmányból kimaradt!

Kaján László az Intézetet 1966-tól vezette 1990-ig, ekkor vonult nyugdíjba. A Fővárosi Pedagógiai Intézetnek önálló arculatot teremtett, az itt dolgozó kollégák a szakma valóban elismert szakemberei voltak, akik mindenkor valóban segítették az iskolák, a pedagógusok munkáját. Sok-sok kiadványt állítottak össze, amelyek a vezető szaktanácsadók köré szervezett szakmai műhelyekben születtek. 1985-ben a szakfelügyeleti rendszer megváltozott, helyére a szaktanácsadás lépett, mégis jeleznünk kell, hogy a pedagógusok – elsősorban – szakmódszertani segítése nem halványodott el. A Fazekas Mihály Fővárosi Általános Iskola és Gimnáziummal a munkakapcsolat igen gyümölcsöző volt. Az ott tanító pedagógusok mindegyike a továbbképzések aktív közreműködője, gyakorlatvezetője volt.

S ha Kaján László igazgató nevét említjük, akkor szólnunk kell Mezey Gyuláról is, aki ebben az időszakban a Fővárosi Tanács Oktatási Osztályának vezetője volt. Együttműködésük mindenkor zavartalan volt, legendásan jó munkakapcsolatról szóltak visszaemlékezéseikben mindketten. Céljuk a főváros oktatásügyét maximálisan szolgálni, az új eljárásokat a pedagógusok részére átadni, s felkészíteni a rendszer tagjait a XXI. század kihívásaira.

Kóczián Béláné dr. (mb.) 1990–92-ig vezette az Intézetet. A rendszerváltás, a szerkezetváltás problematikáját kellett kezelnie. A kerületek pedagógiai szolgáltatói egyre nagyobb teret kaptak, s ebben az új helyzetben kellett az FPI arcát megőrizni. Az általa vezetett intézetben indították útjára a szaktárgyi teljesítmények mérését.

A Szebenyi Péter (1992–97) vezette intézmény arculatváltáson esett át. Az igazgató a Nemzeti Alaptanterv kidolgozásán fáradozott, s ebbe a munkába valamennyi kollégáját bevonta. A vezető szaktanácsadók és szakmai teamjeik a teljes NAT alkotási folyamatban tevőlegesen vettek részt. A kidolgozási folyamat nagy értéke volt, hogy a fővárosban működő iskolák pedagógusait is felkérték a munkára, érdekes szakmai munkák folytak, a felkért kollégák örömmel vették a megszólítást.

Jelentős volt e korszak azért is, mert a pedagógus-továbbképzések szervezésében úttörő részt vállalat az FPI, évenként 2500-3000 hallgató vett részt a tanfolyamokon.

Dr. Knausz Imre (1997) csupán néhány hónapig vezette az Intézetet, s őt dr. Pála Károly (1997–2001) követte az igazgatói székben. Vezetése alatt az Intézet sok-sok feladatot látott el fenntartói megbízásokból. Ezek szakmai ellenőrzések voltak. Az ilyen jellegű munkát a kerületek is igényelték, ám ez elsősorban a mérésekre korlátozódott. A fenntartó elvárása az volt, hogy az általa fenntartott iskolák szakmai gondozását lássa el az Intézet.

A Fővárosi Pedagógiai Napok rendszeres megszervezése is erre az időszakra tehető. Az iskolák sajátos arculatot alakítottak ki, s utólag be kell látni, az egymás közötti szakmai párbeszéd jelentősen csökkent. Ezek a rendezvények éppen a párbeszéd kialakításának fontos állomásai voltak.

Dr. Pála Károly váratlan távozása után a vezetői munkát Bencze Lajos (2001–03) látta el. Ismert alakja volt az Intézetnek, ugyanis hosszú éveken át a helyettesi szerepkört töltötte be. A fővárosi szakképző intézményekkel gyümölcsöző kapcsolatokat alakított ki.

A korábban oly látogatott akkreditált szakmai tanfolyamok lassan elfogytak. Ennek nem színvonalesés, sokkal inkább a felsőoktatási intézmények szakirányú továbbképzési rendszerének kiépítése állt.

A Minczér Ágnes Katalin (2004–07) által vezetett Intézet elveszítette vonzerejét. Nem volt valós kapcsolat az iskolák és az Intézet között. A szaktanácsadói rendszer első lépéseinek kialakítása a nevéhez fűződik.

A fenntartó 2007 tavaszán szerkezeti átalakítást hajtott végre az Intézetben. A szakmai szolgáltatási jelleget kiegészítették a szakszolgálati tevékenységgel is. Az azonos épületben való működés adta a lehetőségét annak, hogy a pályaválasztási tanácsadás mint szakszolgálati tevékenység egy komplex rendszerbe kerüljön. 2007. szeptember 1-jétől az intézmény neve és tevékenysége jelentősen megváltozott: Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet (FPPTI) jött létre. A vezetői munkát a szerkezeti változtatástól dr. Majoros Anna (mb.) (2007) látta el. Nehéz helyzetet kellett kezelnie, ugyanis a korábbi szolgáltatói tevékenység egészült ki a szerkezetváltással.

Sárik Zoltán 2007. december 1-jétől látja el az igazgató munkát. Az mindenki előtt látható, hogy nyitott, dinamikus intézményt hozott létre. A korábbi jó intézményi kapcsolatok visszaálltak, kiszélesedtek. Több sikeres pályázaton is részt vett az Intézet. 2008. szeptember 1-jén a fenntartó névváltoztatást hajtott végre, a névadó, egykori munkatárs, Mérei Ferenc lett. A régi-új intézmény neve tehát: Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet (MFPI)

 

2009. április 14.

Csillag Ferenc

<< Előző &nbsp; 11/11
Kapcsolódó oldalak
Tehetségháló
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
EU-s MFPI-projektek
MFPI Weszely Galéria
Egész életen át tartó tanulás program - Leonardo da Vinci
Agressziókezelés