Szolgáltatások
programok
2018. november
HKSzCsPSzV
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
html plain titleonly titleandlead full need dontneed 1000
Hírlevél feliratkozás
partnereink
BudapestPortál
Fővárosi Oktatási Portál
Budapesti Ifjúsági Portál
Én iskolám
FOK
ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Betűméret csökkentéseBetűméret növelése
Cikk nyomtatása
2013. 07. 01. hétfő
Az önkéntesség önállóságra, kreativitásra nevel

Az iskolai közösségi szolgálat elsődleges célja az lenne, hogy olyan fiatalok kerüljenek ki a középiskolákból, akik talpraesettek, kellő önbizalommal rendelkeznek, tudják, hogy miért jó önkéntes tevékenységet végezni - vallja F. Tóth András. az Önkéntes Központ Alapítvány (ÖKA) ügyvezető igazgatója. Hangsúlyozta: az önkéntesség egyszerű dolognak látszik, ám valójában nagyon összetett, komoly felkészültséget igényel.































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































kerüljenek ki a középiskolákból, akik talpraesettek, kellő önbizalommal rendelkeznek,































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































tudják, hogy miért jó önkéntes tevékenységet végezni - vallja F. Tóth András, az































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































Önkéntes Központ Alapítvány (ÖKA) ügyvezető igazgatója.

F. Tóth Andrással az önkéntességről, az iskolai közösségi szolgálatról, valamint az Oktatási Hivatallal kötendő együttműködésről beszélgetett az Edupress újságírója.

F. Tóth András

Az ÖKA a tervek szerint együttműködik az Oktatási Hivatallal. Mit érdemes tudni az alapítványról, munkájáról?

Tizenegy éve létező civil szervezet vagyunk, célunk a magyarországi önkéntesség kultúrájának, infrastruktúrájának, megítélésének fejlesztése. Ezt magánszemélyekkel, civil szervezetekkel, intézményekkel és vállalatokkal végzett programokon keresztül valósítjuk meg. Szolgáltatásunk szerint a magánszemélyeknek információt adunk arról, hol lehet önkénteskedni (az internet oldalunkon meg lehet találni az erre vonatkozó anyagokat), a fogadószervezeteknek pedig képzéseket biztosítunk, hogy minél felkészültebben tudják fogadni az önkénteseket. Egyszerű dolognak tűnik ez, ám valójában nagyon összetett, komoly felkészültséget igényel. Mindezek mellett vállalati önkéntes programokat is szervezünk. Klasszikus értelemben fejlesztő szervezet vagyunk, programokat kezdeményezünk, e tevékenységünk kapcsán kerestem meg az Oktatási Hivatalt, ahol arról esett szó, hogyan kapcsolódhat össze a Hivatal és a szervezet munkája.

Mely területen kezdődhet el a közös munka?

Az önkéntesség és az iskolai közösségi szolgálat terén, ahol nagyon sok feladat áll még előttünk. Véleményem szerint e két fogalom ugyanis külön kezelendő. Az önkéntesség szabad akaratot feltételez, aki önkéntes, saját maga dönt e tevékenység mellett, az iskolai közösségi szolgálat azonban jelen helyzetben kötelezően teljesítendő feladat. Habár a két terület nagyon közel áll egymáshoz, a nemzetközi szakirodalomban is szétválasztják őket. Az iskolai közösségi szolgálatnak azért van nagy jelentősége, mert meghatározó első lépés a jövő generációja számára, hiszen fontos, hogy a fiatal milyen első tapasztalattal lép be a közösségi tevékenységek – az önkéntesség – világába. Ha diákok ezreinek sikerül rossz szájízt kelteni, akkor nagy hibát követünk el. Ha ez egy jó kedvű, jól szervezett, pedagógiai értelemben is jól végiggondolt tevékenység lesz, akkor nyertes helyzet jöhet létre. Ennek létrehozásához viszont nagyon komoly erőforrások megmozgatására van szükség helyi és országos szinten is. A szemléletmódon kell változtatni – ennek kapcsán beszélgettünk az Oktatási Hivatal elnökével: hogyan tud megfelelő módon találkozni a civil önkéntes öntudat a keretek közé szorított és hierarchikus iskolarendszerrel.

Hol tartanak a „tárgyalások”?

 A legelején vagyunk ennek a nagyon izgalmasnak és gyümölcsözőnek ígérkező együttműködési lehetőségnek. Hiszek abban, hogy az alulról jövő kezdeményezéseket a felülről irányított rendszerek tudják segíteni – mint például az önkéntesség elterjedését az iskolai közösségi szolgálat. Köztudott, hogy a köznevelési törvény kimondja: az érettségire bocsátás feltétele az iskolai közösségi szolgálat teljesítése. A végrehajtási rendelet elkészítésében az ÖKA is részt vett, bár mi részletesebb szabályozást terveztünk, hiszen a pedagógusok többsége számára teljesen ismeretlen ez a terület, és minél több segítséget kapnak, annál könnyebb megszervezniük ezeket a feladatokat. Amit azonban elfogadtak, az viszonylag szűken foglalkozik azzal, hogyan kell megvalósítani az iskolai közösségi szolgálatot. Az Oktatási Hivatallal ehhez kapcsolódóan az információ, a tájékoztatás és a képzés területéről tárgyaltunk – habár az iskolai közösségi szolgálat fejlesztése, népszerűsítése egyelőre alapvetően az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet hatásköre, melynek munkatársaival szintén kapcsolatban vagyunk. Noha az ÖKA a kezdetektől fogva ellenezte az iskolai közösségi szolgálat kötelező jellegét – inkább választható, kísérleti rendszerként vezettük volna be, majd a tanulságok levonása után, pár év múlva születhetett volna döntés arról, hogy általános, minden középiskolára kiterjedő rendszernek kellene-e lennie, vagy maradjon inkább választható –, úgy véljük, nagyon pozitív történetté válhat. A cél az lenne, hogy olyan fiatalok kerüljenek ki a középiskolákból, akik talpraesettek, kellő önbizalommal rendelkeznek, tudják, hogy miért jó önkéntes tevékenységet végezni.

Többen is foglalkoznak önkéntességgel, sőt olyan iskola is van, ahol az iskolai közösségi szolgálat már működik.

Azt gondolom, minden olyan szervezetre szükség van és lehet, amely ezen a téren valamilyen tudással rendelkezik. Jelenleg nem vagyunk túl sokan – rajtunk kívül a Demokratikus Ifjúságért Alapítvány foglalkozik még az ifjúsági önkéntességgel és a közösségi szolgálattal. Természetesen vannak olyan iskolák – csaknem 200 – is, amelyekben korábban elindult ilyen program, és egyéb civil szervezetek, önkéntes központok is léteznek még, amelyeknek vannak tapasztalatai az iskolai közösségi szolgálatról. Azt remélem, hogy olyan közös projektek, programok indulhatnak, amelyek eredményeképpen a közösségi szolgálat vagy a szabadidősport-tevékenységek terén együttműködési lehetőségek adódnak.

Említette, hogy Ön nem tenné kötelezővé az iskolai közösségi szolgálatot, megtartaná választható rendszernek. Jó példák azonban már most is vannak, akik szerették volna, bevezették ezt iskolájukban. Nem lehet, hogy ez a törvény most motiváló hatással fog bírni?

Lehet, hogy később belátom, szükség volt a kötelezővé tételre, mindenesetre azért nemzetközi körökben elé különösnek találják, hogy nálunk törvényben szabályozzák, írják elő az iskolai közösségi szolgálatot. Amerikában sem jellemző, hogy középiskolás korban kötelezővé teszik, pedig ott nagy hagyományai vannak az önkéntességnek. Úgy érzem, ösztönözni, bátorítani kellett volna először, és a jó tapasztalatokat, jó gyakorlatokat folyamatosan erősíteni, fejleszteni, esetleg pályázati források biztosításával. A kötelezővé tételnek megvan az a kockázata, hogy egyes intézmények nem fognak tudni jó megoldásokat találni a programok megfelelő színvonalú megvalósítására – és egyszerű szemétszedés lesz a vége. Nem akarjuk, hogy ez alakuljon ki az önkéntesség fogalmáról. Nem mondom, hogy az iskolai közösségi szolgálat kötelező érvényű bevezetése összezavar mindent, de lesznek olyanok, akik a kötelező önkéntesség szópárt fogják használni, és ez nonszensz.

Az iskolai közösségi szolgálat kötelező volta miatt milyen további nehézségek adódhatnak?

A problémát ott látom még, hogy a pedagógusok többségének nincs ismerete arról, hogyan kell megszervezni az iskolai közösségi szolgálatot, tapasztalat és erőforráshiány van – éppen ezért tartom fontosnak az ilyen irányú képzéseket. A legtöbb pedagógus, aki belecsöppen ebbe, azzal találkozik, hogy fogadószervezetekkel kell egyeztetnie, szerződéseket kell kötnie, igazolást kell gyártania, azt jóváhagynia, rögzítenie kell az adatokat, és persze a diákokkal is foglalkoznia kell. Fel kell készítenie és értékelnie őket, mindezt úgy, hogy nincs kitalálva teljesen, hogyan számít be ez például a ledolgozott óraszámba. Nagyon komoly kérdések és aggályok fogalmazódtak meg ezzel kapcsolatban. Ahhoz, hogy ez a rendszer jól működjön, elég sok befektetett energiára van szükség és ezekre a kérdésekre megfelelő válaszokat kell tudni adni minden egyes intézményben.

Ön mit tapasztal: a fogadóintézmények mennyire készségesek, menyire fogadnak szívesen diákokat?

Vannak olyanok, amelyek azt mondják: nincs idejük, de olyanok is akadnak szép számmal, amelyek azt vallják: nekik igenis megéri a befektetett energia, és várják a diákokat. Az intézmények általában áldozatvállalásként kezelik, mi azt tapasztaljuk, hogy nem 50 órában gondolkodnak akkor, amikor önkéntest keresnek. Míg elmagyarázzák, megmutatják a feladatokat, a diákok pedig begyakorolják azokat, vége is az egésznek. Ezzel együtt vannak olyan intézmények, ahol tökéletesen működik rövid időre is – például egy idősotthonban, ahol pont arra van szükség, hogy fiatalok eltöltsenek egy kis időt a bentlakókkal. Ez abszolút az a terület, ahol a befektetés megtérül, és magától értetődik, miért jó. A legtöbb helyen azonban nem így van: kicsit több a befektetett energia, mint ami megtérülésként megfogalmazható a fogadószervezet oldalán.

Milyen egyéb területen merült még fel az oktatás és az önkéntesség összekapcsolása?

Az ifjúsági sport esetében, amelyre jelentősebb források fordítódnak a korábbiakhoz képest. Úgy véljük, érdemes volna kapcsolatot kiépíteni annak érdekében, hogy átláthatóbban, eredményesebben jelenjen meg az önkéntesség ezen a területen. Elképzelhetőnek tartom például, hogy a városi futóverseny szervezésébe kapcsolódjanak be a diákok. A legfontosabb azonban az, hogy eljussunk arra a szintre, amikor már ők kezdeményeznek, nem a pedagógusoknak kell kijelölniük, milyen helyekre mehetnek a tanulók. Az lenne a jó, ha a diákok hoznának öleteket, a pedagógusoknak pedig csak alá kellene írniuk a teljesítést. Önállóságra, kreativitásra, kezdeményezőképességre kell nevelni a fiatalokat.

(www.edupress.hu)

































































 

Kapcsolódó oldalak
Tehetségháló
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
EU-s MFPI-projektek
MFPI Weszely Galéria
Egész életen át tartó tanulás program - Leonardo da Vinci
Agressziókezelés