Szolgáltatások
programok
2019. június
HKSzCsPSzV
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
html plain titleonly titleandlead full need dontneed 1000
Hírlevél feliratkozás
partnereink
BudapestPortál
Fővárosi Oktatási Portál
Budapesti Ifjúsági Portál
Én iskolám
FOK
ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Angol
Betűméret csökkentéseBetűméret növelése
Cikk nyomtatása
2014. 05. 10. szombat
OH közlemény az emelt szintű angol nyelvi érettségi vizsgáról

Az angol nyelvi emelt szintű érettségi Hallott szöveg értése vizsgarészével kapcsolatban valóban érkeztek észrevételek a hivatalhoz - írja az Oktatási Hivatal közleménye.

A jogszabályok szerint a tételkészítő bizottság feladata és felelőssége az érettségi feladatlapok kidolgozása. A bizottságokban tapasztalt, gyakorlott szaktanárok, valamint szakmai és anyanyelvi lektorok gondoskodnak a feladatsorok szakmai minőségéről, valamint arról, hogy azok a vizsgakövetelményeknek megfeleljenek. Az Oktatási Hivatal e mellett további ellenőrzéseket épít be a folyamatba. A kész feladatsorokat – mielőtt azok a feladatsor-készletbe kerülnének – két, a bizottságtól független úgynevezett csúcslektor vizsgálja meg. Az adott vizsgaidőszakban a Hivatal ebből a tételkészletből sorsolja ki azt, amelyik a vizsgázók elé kerül. A sorsolás után a feladatlapot újabb két független szakértő, gyakorló szaktanár megvizsgálja, és észrevételeit megbeszéli a tételkészítő bizottsággal. A szóban forgó feladatsor – és annak részeként a hanganyag is – ezen a folyamaton ment végig, és a minden szakértő egybehangzó véleménye szerint a teljes vizsgaanyag megfelel az emelt szintű vizsgakövetelményekben előírtaknak.

A hanganyag tartalmával kapcsolatban a tételkészítő bizottság álláspontja:

„A szóban forgó hanganyag minden tekintetben megfelel a vizsgaleírás előírásainak! Az angol nyelvi érettségi III. Hallott szöveg értése feladataiban kizárólag az egyes feladatok tartalmához illeszkedő, sztenderd anyanyelvi hangokat használunk; így történt a mostani vizsgaidőszak emelt szintű feladatainál is. Az első feladatban egy brit angol idegenvezető (férfi), a másodikban egy brit angol hírolvasó (nő), míg a harmadikban egy amerikai (férfi) hang hallható. Egyik feladat sem követel indokolatlan erőfeszítést a vizsgázótól, és teljes mértékben megfelel a vizsgaleírásnak, miszerint: - a vizsga azt méri, hogy képes-e a vizsgázó az értési céloknak, illetve a feladatnak megfelelő stratégiák alkalmazásával a szöveget megérteni, - a szöveg autentikus jellegéből adódóan minimális háttérzaj is hallható lehet a felvételen. (Ebben a konkrét vizsgaanyagban ilyen háttérzaj egyáltalán nincs, viszont az első feladat helyszínéből adódóan - mely egy múzeumi terem - egy minimális visszhang hatás hallható.)”

A CD lemezek sokszorosítása hosszú évek óta ugyanazzal a professzionális technológiával történik, és mindeddig egyetlen darabról sem bizonyosodott be, hogy hibás, vagy rosszul működő lett volna. Mindezek alapján szinte bizonyosra vehető, hogy a vizsgahelyszíneken lejátszott CD-k minősége mindenütt megfelelő, az elkészült és ellenőrzött vizsgaanyaggal azonos volt. Hozzá tesszük, hogy minden vizsgahelyszínen rendelkezésre álltak tartalék CD-k arra az esetre, ha valamelyik CD megsérülne, lejátszhatatlanná vált volna.

Az emelt szintű érettségi vizsgákat a kormányhivatalok szervezik, így a vizsgák szervezési körülményeivel kapcsolatos egyedi panaszokat kizárólag kormányhivatalok tudják kivizsgálni, azokkal hozzájuk kell fordulni. Ha az Oktatási Hivatalhoz ilyen jellegű észrevétel érkezik, akkor azt – feltéve, hogy a levélből azonosítani tudjuk – továbbítjuk az illetékes kormányhivatalba. Ezzel kapcsolatban megjegyezzük, hogy a kormányhivatalok, illetve az általuk felkért vizsgahelyszínek szintén tapasztaltak a vizsgaszervezésben, és nincs okunk feltételezni, hogy az idén a vizsgakörülmények a korábbi évek gyakorlatától, színvonalától eltérőek lettek volna.

(Forrás: Oktatási Hivatal) 

Kapcsolódó oldalak
Tehetségháló
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
EU-s MFPI-projektek
MFPI Weszely Galéria
Egész életen át tartó tanulás program - Leonardo da Vinci
Agressziókezelés