Szolgáltatások
programok
2018. június
HKSzCsPSzV
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
html plain titleonly titleandlead full need dontneed 1000
Hírlevél feliratkozás
partnereink
BudapestPortál
Fővárosi Oktatási Portál
Budapesti Ifjúsági Portál
Én iskolám
FOK
ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Német
Betűméret csökkentéseBetűméret növelése
Cikk nyomtatása
2009. 09. 16. szerda
A német nyelvi szakterület helyzete

A szakterület jelentősége és súlya  

A szakterület súlyát alapvetően 4 szempont figyelembe vétele alapján lehet megítélni:

- az igényelt szaktanácsadói látogatások száma
- szervezett programokon való tanári részvétel és érdeklődés
- a szakterületen jelentkező igények száma, súlya, s a velük összefüggő munkamennyiség
- adott tantárgyat tanuló diákok aktivizálása (versenyek, programok).

Szaktanácsadókat arányait tekintve magas számban választottak az iskolák az intézet névjegyzékéből. A megtartott látogatásokkal (18) a terület az 5 legfontosabb tantárgyi szakterület közé tartozik, ha a 2008/2009-es tanév adatait vesszük alapul.

A műhelyfoglalkozásokon a szaktanárok nagy számban jelentek meg.

A szakterületen jelentkező igények megismeréséhez ill. feldolgozásához szükség van a szaktanácsadói jegyzőkönyvek áttekintésére.

A diákok aktivizálása tekintetében 1 verseny került csupán megrendezésre, tehát ezen szempont szerinti értékelés nem mutathat reális képet. A jelen tanévben meghirdetett 4 különböző tanulmányi verseny kiírásával a diákok minél nagyobb számának bevonását tervezem.

A szakterület jelentőségét természetesen vizsgálhatjuk azon szemszögből is, hogy milyen jelentőséggel bír az a tantárgy – esetünkben a német nyelv – amelyet az adott szakterület támogat.

Ismert tény, hogy jelenlegi érettségi elvárásoknak megfelelően a Magyarországon érettségiző diákoknak, minden iskolatípusban (2010-től esti tagozaton is) nyelvi érettségi vizsgát kell letenniük.

Az érettségi vizsgatárgyak rangsorában a német 2. helyen szerepel, ha a vizsgázók számát vesszük alapul. Ugyanezen eredményt kapjuk, ha a nyelvvizsgán választott nyelvek számszerinti sorrendjét nézzük.

Nem eltitkolandó, hogy mindkét területen az angol nyelv az, amelyik megelőzi a németet.

Tény az is, hogy az angol nyelv tanulása iránti igény egyre nő, s a német – de egyébként sok más nyelv is – visszaszorulóban van.

Helyes azonban, ha nem pusztán azt a kérdést tesszük fel, hogy melyik az a nyelv, amit a diákok 1. helyen neveznek meg mint általuk a későbbiekben szívesen tanult nyelv, hanem megnézzük, hogy mely nyelveket tanulnák másod sorban, illetve melyeket tekintik szakmájuk vagy privát egyéni életükben fontosnak, azaz olyannak, amelynek a későbbiekben hasznát veszik.

Így vizsgálva a kérdést, egyértelműen megállapíthatjuk, hogy a német nyelv súlya és jelentősége nem csökkent. Főleg, ha hozzávesszük ehhez, hogy az oktatásban lassan el kell feledkezni, véleményem szerint, az 1. ill. 2. nyelv megnevezésekről, mivel távlatilag a 2 beszélt és értett idegen nyelv tudása lesz a cél.

A kérdés tehát nem csupán az, hogy a diák milyen nyelvet, hanem, hogy milyen nyelveket szeretne tanulni.

Kormos László
pedagógiai szakértő - német nyelv

Kapcsolódó oldalak
Tehetségháló
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
EU-s MFPI-projektek
MFPI Weszely Galéria
Egész életen át tartó tanulás program - Leonardo da Vinci
Agressziókezelés