Szolgáltatások
Fővárosi Oktatási Portál
Budapesti Ifjúsági Portál
Én iskolám
FOK
ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Fizika
Betűméret csökkentéseBetűméret növelése
Cikk nyomtatása
2014. 12. 11. csütörtök
Véges Univerzum?
A Higgs-kutatás újabb eredményei

Az Univerzum véges létére utalnak a Higgs-kutatások.

A tudósok még mindig a Higgs-bozon felfedezésének részleteit rendezgetik, az adatok azonban nem sok jóval kecsegtetnek a világegyetem jövőjét illetően, számol be egy jelentés.

Ha összegyűjtjük az összes jelenleg ismert fizikát, és elvégzünk egy egyszerű számítást, akkor rossz híreink vannak" - mondta Joseph Lykken, az Egyesül Államokbeli Fermi Nemzeti Gyorsító Laboratórium elméleti fizikusa, az európai LHC tudóscsoportjának tagja. "Elképzelhető, hogy a világegyetem, amelyben élünk, vele születetten instabil, és egy ponton, évmilliárdok múlva az egész elpusztul"

A fizikusok 2012-ben jelentették be a régóta keresett Higgs-bozonnak tűnő szubatomi részecske felfedezését, ami az elméletek szerint tömeggel ruházza fel az anyagot. Jelenleg is folynak a felfedezés megerősítésére szolgáló elemzések, a Higgs ugyanis segíthet megoldani a világegyetem 13,7 milliárd évvel ezelőtti születésének egyik legfőbb rejtélyét, és talán a pusztulásáról is képet adhat. "Ez a számítás arról árulkodik, hogy sok tízmilliárd év múlva egy katasztrófa következik be" - mondta Lykken. "Egy kis buborék, amiről azt is gondolhatnánk, hogy egy 'alternatív' univerzum, meg fog jelenni valahol, majd fénysebességgel elkezd tágulni, megsemmisítve a miénket"

A tudósok már a Higgs felfedezése előtt is próbáltak tisztán látni a világegyetem hosszú távú stabilitását illetően, egyértelmű képet azonban csak a számítások egyre pontosabbá válásával nyerhetnek. Az LHC adatai szerint a részecske tömege kezd megállapodni 126 milliárd elektronvoltnál (GeV). Az eredményes számításhoz a Higgs tömegének egy százalékon belüli pontosságú ismeretére, valamint a többi kapcsolódó szubatomi részecske pontos tömegére van szükség. "Ha csak egy egészen parányi változás áll be a Standard Modell ezen paramétereinek bármelyikében, az egy egészen más képet fest a világegyetem végéről" - tette hozzá Lykken.

Az univerzum apokalipszisekor a Föld már nagy valószínűséggel régen nem fog létezni. A fizikusok szerint a Nap 4,5 milliárd év múlva kiég és tágulni kezd, bekebelezve bolygónkat is a folyamatban.

Forrás: sg.hu