Szolgáltatások
programok
2019. november
HKSzCsPSzV
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
html plain titleonly titleandlead full need dontneed 1000
Hírlevél feliratkozás
partnereink
BudapestPortál
Fővárosi Oktatási Portál
Budapesti Ifjúsági Portál
Én iskolám
FOK
ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Földrajz
Betűméret csökkentéseBetűméret növelése
Cikk nyomtatása
2010. 11. 11. csütörtök
Természettudományos kulcskompetenciák a mindennapokban

A tanév második műhelyfoglalkozásán egy olyan felmérés eredményeit ismerhettük meg, amely nemcsak a természettudományos tárgyak tanulása során szerzett ismeretekre terjedt ki, hanem főleg azok alkalmazásának eredményességére  mindennapi problémamegoldások közben.   

Az utóbbi évtizedben gyakorlatilag minden fórumon és folyamatosan szó van arról, hogy milyen ijesztő módon csökken Magyarországon a természettudományos tantárgyak tanulásának sikeressége, eredményessége, mennyire romlik a tanulók motivációja, érdeklődése e tárgyak iránt. További problémaként jelenik meg a látványosan csökkenő óraszám és az, hogy a tanulási környezet nem felel meg a XXI. századi elvárásoknak.  Az új tanulásszervezési eljárások jelentős része pedig még be sem épült a pedagógusok módszertani eszköztárába, továbbra is a hagyományos módszerek, a frontális osztálymunka, a diktálás a leggyakrabban alkalmazott tanítási formák. Nem túl gyakoriak vagy teljesen hiányoznak a tanári és tanulói kísérletek, az ismeretszerzés informális tanulás lehetőségei, a projektmunkák, a csoportos feladat és problémamegoldás.

A természettudományos kompetencia kialakítása és fejlesztése sok problémát vet fel egy olyan rendszerben, ahol a tantárgyakba gyömöszölt részismeretek nem illeszkednek össze és alkotnak egységes képet a természettudományok által leírt, vizsgált jelenségekről, folyamatokról, komplex problémákról.

Gyenes Csilla, az Újpesti Pedagógiai Szolgáltató Központ pedagógiai szakértőjének vezetésével valósult meg 18 iskola több mint 800 tanulójának bevonásával az a mérés, amely felölelte a természettudományos tantárgyakat. A felmérés azt vizsgálta, hogy a tanulásuk során szerzett ismereteket, de főleg kompetenciákat, munkamódszereket, gondolkodási mechanizmusokat, kreativitást hogyan sikerül mozgósítani olyan feladatok megoldásakor, amelyekkel a mindennapi életben találkoznak a tanulók.  A vizsgálat kiemelt területe a problémamegoldás és az anyanyelvi kompetenciák aktivizálásának színvonala volt. Ez utóbbinál egyértelműen kiderült, hogy az érvelés, a következtető véleményalkotás, a szövegértő képesség komoly nehézség elé állítja a tanulók nem elhanyagolható hányadát.

A mérés eredményeire alapozott tanulmány publikálás előtt áll, de néhány fontos elemét ez alkalommal is érdemes hangsúlyozni:

  • az anyanyelvi kompetenciák fejlesztésének lehetőségét minden szaktárgyi órán meg kell teremteni
  • fontos lenne, hogy előtérbe kerüljenek a kooperatív tanulási technikák
  • a neurobiológiai kutatások egyes területeinek eredményei (is) megalapozzák, hogy a „digitális bennszülött” nemzedékeket már nem lehet csak a hagyományos módszerekkel tanítani
  • a nyelvi és vizuális struktúrák megértése, „kódolása”, átalakítása sok kívánnivalót hagy maga után

A mérés eredményeinek megismerése után intézetünk névadójának egy évtizedekkel korábban írt gondolatát kerestem hosszú órákon át, meg is találtam: „A kreatívok nem alkalmazkodnak, hanem létrehoznak, nem megtanulnak, hanem rátalálnak vagy kitalálnak.”

Eltöprengtem, az alap- és középfokú oktatásban minden tanulónak van esélye arra, hogy megtanuljon gondolkodni, problémát megoldani, hibázni, azt javítani, és kreatívnak lenni?


Szittnerné G. Mária
pedagógiai szakértő

Kapcsolódó oldalak
Tehetségháló
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
EU-s MFPI-projektek
MFPI Weszely Galéria
Egész életen át tartó tanulás program - Leonardo da Vinci
Agressziókezelés