Szolgáltatások
programok
2019. április
HKSzCsPSzV
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
html plain titleonly titleandlead full need dontneed 1000
Hírlevél feliratkozás
partnereink
BudapestPortál
Fővárosi Oktatási Portál
Budapesti Ifjúsági Portál
Én iskolám
FOK
ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Könyvtárhasználat
Betűméret csökkentéseBetűméret növelése
Cikk nyomtatása
2013. 07. 30. kedd
Rövid összefoglaló a nyári 45. MKE vándorgyűlésről

A Magyar Könyvtárosok Egyesülete ebben az évben Egerben tartotta 45. vándorgyűlését. Az idei alkalom témája Tudásáramlás, egyenlő hozzáférés – könyvtárak az európai állampolgárokért volt.

A többnapos, színes rendezvényen szekcióüléseken vitatták meg a könyvtárosok a szakmát érintő kérdéseket. A Könyvtárostanárok Egyesülete önálló szekciót szervezett, ahol a könyvtárostanárok képzése volt a központi téma.

Hogyan lehetek/maradhatok könyvtárostanár? - Képzési lehetőségek címmel szervezte a KTE az idei szekcióülést. Az iskolai könyvtárosokat az egyik legjobban foglalkoztató téma a könyvtárostanárok végzettségének törvényi megfelelhetősége ill. a továbbképzések feltételei, lehetőségei.

Számtalan törvényi változás volt az elmúlt tanévben, jelenleg is folyamatban van több törvény, kormányrendelet módosítása is, ami érinti a könyvtárostanárokat. Nehéz így egységes képet, ill. útmutatást adni, hogy hogyan, merre tovább. De ennek ellenére az előadók megpróbálták összefoglalni a jelenleg legfontosabb kérdéseket, és igyekeztekazokra válaszokat adni.

Úgy látszik, hogy a „Bolognai folyamat” véglegesen kezd lezáródni, ill. kifutni, az igény pedig növekszik a kétszakosság felé, nemcsak a könyvtárostanárokban. Természetesen az egyszakos képzés még hosszú ideig szerepet fog játszani, hiszen 2016-ig lesz jelen a képzési rendszerben.

A kétszakosság azt jelentené, hogy legyen olyan szak az egyetemeken és a főiskolákon amely biztosítja a könyvtári szak szakmai képzését, de azon túl pedagógiai képzést is nyújt, ill. ilyen irányú végzettséget is ad. A jelenlegi törvényi előírások is ezt kívánják meg, hiszen a könyvtárostanárnak nem csak működtetni kell a könyvtárat, hanem tanítani, oktatni a könyvtári ismereteket az egyéb nevelési feladatok mellett.

Elhangzott egy részben új fogalom is a könyvtárpedagógia- tanár fogalma. Ez már természetesen magába foglalná, egyrészt a szakirányú képzést másrészt, pedig a pedagógiai végzettséget is.

Az előadásokban hallhattuk, hogy több szinten is vannak, lesznek képzések, amelyek ezt az igényt kielégítik. Jelenleg is van egyetemi és főiskolai könyvtáros, informatikus könyvtáros képzés, ill. OKJ-s képzések is folyamatosan indulnak.

Ősztől az életpálya modellhez hozzátartozik a megfelelő végzettség is. A tapasztalat azt mutatja, sok könyvtárostanárnak lesz szüksége végzettsége kiegészítésére. Főleg őket érinti ez a probléma ill. a hogyan tovább kérdése.

A másik szintén fontos téma, amiről hallhattunk, a „gyakorlóiskolák könyvárainak szerepe a könyvtárostanár képzésben”. Fontos, hogy ezek a könyvtárak példamutató szerepet játszanak a képzés gyakorlati területén, hiszen részben itt tanulhatják meg ill. láthatják a leendő könyvtárostanárok a szakmai részen kívül, hogy hogyan kell oktatni, nevelni, „viselkedni” a könyvtárakban.

Véleményem szerint ez most fontosabb, mint valaha, hiszen az új köznevelési törvény számos lehetőséget ad az iskolában eltöltendő szabadidő felhasználására, amelyben fontos szerepet az iskolai könyvtárak is játszanak.

A több napos színes rendezvény programjairól, több fórumon is lehet majd összefoglalókat olvasni (MKE honlapján, vagy MKE 45. vándorgyűlése cím alatt, vagy a KTE honlapján) az interneten.

 

Szentgáli Márta
pedagógiai szakértő,
iskolai könyvtár szakterület

 

Letölthető előadásanyagok:
Szakmári Klára: Változó jogi környezet, a téma aktualitása 
Dömsödy Andrea: Körkép - lehetőségek a felsőoktatásban
Cs. Bogyó Katalin:  A gyakorlóiskolai könyvtárak szerepe a könyvtárostanár-képzésben

Kapcsolódó oldalak
Tehetségháló
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
EU-s MFPI-projektek
MFPI Weszely Galéria
Egész életen át tartó tanulás program - Leonardo da Vinci
Agressziókezelés