Szolgáltatások
programok
2018. július
HKSzCsPSzV
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
html plain titleonly titleandlead full need dontneed 1000
Hírlevél feliratkozás
partnereink
BudapestPortál
Fővárosi Oktatási Portál
Budapesti Ifjúsági Portál
Én iskolám
FOK
ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Betűméret csökkentéseBetűméret növelése
Cikk nyomtatása
2011. 08. 25. csütörtök
Artistaprodukcióval zárult a projekt

2011. augusztus 23-án, kedden rendezte meg a Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet a „Pont ÉRTED, pont VELED, pont NEKED. Érték-tehetség-siker” a tehetségesekért, a tehetségfejlesztésért TÁMOP-3.4.4/B-08/2/KMR-2009-0030 című projektjének záró konferenciáját.

A konferencia moderátora, és egyben a projekt vezetője Südi Ilona, köszöntője után az egybegyűltek köszöntésére adta át a szót Sárik Zoltánnak, a Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet igazgatójának. Az igazgató úr röviden összegezte, mi mindent fejlesztettek az intézetben a projekt ideje alatt. Utalt arra, hogy Magyarországon messze nem optimális hatásfokú a tehetséggondozás, hiszen jelentős tartalékok rejlenek még az el nem ért, fel nem ismert és gondozásban nem részesülő tehetségek terén.

Bondzsér Zita a projekt szakmai vezetője a tehetségfejlesztő hálózat kialakítása során elért eredményekről, a tehetséggondozás és hálózatépítés négy évének történetéről, és benne az intézet szerepéről beszélt. A vállalások áttekintése után végigelemezte azok teljesítésének és alkalmankénti túlteljesítésének listáját.

Bondzsér Zita

A pályázat keretében megvalósult kiadványok szerzői mutatták be ezt követően munkájukat pár szóban.

Runda Margit, a Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium tanára, A szabályos iskolai tehetségek fejlesztése a középiskolai történelemtanításban című kiadványa kapcsán először értelmezte a szabályos iskolai tehetség mibenlétét, és rámutatott, a tanulók hozzáállása, motiváltsága terén a szakközépiskolások és a gimnazisták között nem tapasztalható különbség. Elmondta, a tehetségfejlesztés akadályának elhárítását a kognitív tudomány alapján megközelítve fejtette ki a kiadvány első részében, majd ismertette a gyakorlati rész módszertani hátterét is.

Runda Margit

Gál Tamás, az Egressy Gábor Kéttannyelvű Műszaki Szakközépiskola tanára, a Tehetséggondozás és informatika, gazdagítás alkalmazói ismeretek alkalmazásával című munkája kapcsán felvázolta iskolája korábbi projektekben való részvételét, majd a bekapcsolódását és az együttműködését az intézet projektjébe. A kifejlesztett programozott tananyag éppúgy segítséget jelent a tehetséggondozásban a tanórai differenciálás terén, mint a hátránykompenzációban, például az iskolájuk integráltan nevelt hallássérült tanulók esetében. Hangsúlyozta a kreativitásfejlesztő feladatok motiváló erejét.

Gál Tamás

Dr. Stankovics Éva, pedagógiai szakértő, a Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Vegyipari, Környezetvédelmi és Informatikai Szakközépiskola tanára a Tehetséggondozás a kémiaórán című kiadvány szerzője rámutatott, az ENSZ által a kémia évének nyilvánított 2011-ben számos, kíséretekkel látványossá tett rendezvény irányítja Magyarországon is a figyelmet a területre. A módszertani kiadvánnyal kapcsolatban felhívta a szemléltetés érdeklődésfelkeltő, motiváló hatásának kiaknázására, amely segítségével a kémia vonzóbbá tehető.

Stankovics Éva

Suszter Balázs, tehetségfejlesztési szakértő, a Tananyagfejlesztő keretrendszerrel segített tehetséggondozás. Fókuszban az általános iskolai informatikaoktatás című módszertani kiadványa megtervezésekor alapul vett kiindulópontok számbavétele után példákkal szemléltette, a vegyes összetételű és érdeklődésű csoportokban, osztályokban a különböző képességű és haladási tempójú tanulók milyen módon kaphatnak a nekik leginkább megfelelő, öndifferenciáló feladatokat.

Suszter Balázs

Lényeges összefüggésekre mutatott rá Frank Andrea, tehetségfejlesztési szakértő A tehetséggondozás rendszere Izraelben című előadásában. A tanulmányútján szerzett tapasztalatai alapján bemutatta, gazdaságának, kultúrájának és történetének kölcsönös egymásrahatásaként milyen, többrétegű tehetségfeltáró és -gondozó rendszer működik Izraelben. A rendszert korai feltárás jellemzi, melynek eredményeképp az állami tehetséggondozás keretében a kiszűrt tanulók heti egy napot közösen töltenek egy külön intézményben, míg az alapítványi, magán-tehetséggondozás inkább az eszközellátottság javításával, illetve a mentorok tehetséges tanulókhoz történő eljuttattásával jellemezhető. Az erőforrástudatosabb izraeli megközelítés a tehetségvesztést így a korai, többféle szűréssel, és a tehetséggondozás többféle módon történő megvalósításával igyekszik minimalizálni.

Frank Andrea

Dr. Gyarmathy Éva az MTA Pszichológiai Kutató Intézet tudományos főmunkatársa, az ELTE egyetemi tanára A hátrányos szociokulturális helyzetű tanulók tehetséggondozása napjainkban. A tehetségesek gondolkodásáról, viselkedéséről, a szociokulturálisan hátrányos helyzetű tehetséges tanulók alulteljesítéseinek okairól tartott előadást.

Gakorlati megközelítésű előadásában áttekintette az iskola által preferált és a hártányos helyzetű tanulók által birtokolt képességek inkompatibilitását, és részletezte a motiváció összetevőit. Ennek kapcsán az érdeklődést befolyásoló tényezőket részletesen elemezte, kitérve azon összetevőkre, melyek hatnak pozitívan, melyek befolyásolják negatívan a természetes elsajátítási motivációt.

A neveléssel kapcsolatban kiemelte a pedagógus modellszerepét, a szoktatás következetességének fontosságát, a szabálymegértés fontosságát és ezek életkorhoz köthető bevezethetőségének sorrendjét, sorrendjük felcserélésének inkongruenciáját.

A szendvicsebédet követően Südi Ilona projektvezető az eddig megvalósult projektelemeket ismertette abból a célból, hogy a fenntartási időszak öt évében végzendő tevékenység keretét megadja.

Südi Ilona

A projektzáró konferencia utolsó előadója Tamás Krisztina, a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskola és Szakiskola projektvezetője volt, aki az iskolája által megpályázott és sikeresen megvalósított tehetséggondozási és utánkövetési rendszert mutatta be, s előadását követően artistatanulóik fellépéseiről készített videofelvételekkel illusztrálta a munkájuk eredményességét.

Tamás Krisztina

Kapcsolódó oldalak
Tehetségháló
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
EU-s MFPI-projektek
MFPI Weszely Galéria
Egész életen át tartó tanulás program - Leonardo da Vinci
Agressziókezelés