Szolgáltatások
programok
2018. november
HKSzCsPSzV
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
html plain titleonly titleandlead full need dontneed 1000
Hírlevél feliratkozás
partnereink
BudapestPortál
Fővárosi Oktatási Portál
Budapesti Ifjúsági Portál
Én iskolám
FOK
ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Osztályfőnöki nevelés
Betűméret csökkentéseBetűméret növelése
Cikk nyomtatása
2009. 04. 15. szerda
Osztályfőnöki munka, iskolai nevelőmunka

2005-ben a FLACCUS Kiadó gondozásában jelent meg „Az osztályfőnöki műhelytitkok” című könyvünk*, amelyből a következő gondolatot idézzük:

„Az oktatási rendszer folyamatos változása hangsúlyeltolódásokat idézett elő, s napjainkra a nevelés lényegesen kisebb hangsúlyt kap, illetve az értékek átrendeződtek. Ennek tudatosulása arra kényszerített bennünket, hogy néhány alapfogalmat újraértelmezzünk, más megvilágításba helyezzünk.

Az osztályfőnöki munka átértékelése igényének az alapvető oka az, hogy a megváltozott társadalmi és szociális kihívásoknak nem tudnak a jelenlegi nevelési módszerek és rendszerek megfelelni. A hagyományos osztályfőnöki szerep átértékelődik, patrónus és gazda lesz egyszerre a gondjára bízott közösségben. Nem főnöke, hanem társa, nem kiszolgálója, hanem együttműködő partnere, nem adminisztrátora, hanem nevelője osztályának.

Az osztályban folyó nevelés irányítóját nevezzük patrónusnak. Egyetlen lényeges kompetenciája, hogy törődjön a gyerekek lelki és testi egészségével, gondoskodjon arról, hogy az osztályában folyó oktató-nevelő folyamat harmonikus legyen. Ancsel Éva szavai szerint: ’az egyik szemével olyannak látja a gyermeket, amilyen most, de a másikkal azt is meglátja, mivé lehet’.”

A szakterület irányítása során olyan módszertani eljárásokat ajánlunk az osztályfőnöki munkát ellátó pedagógusok részére, amelyek hatékonyabbá tehetik mindennapos tevékenységüket. Különleges, új formákra hívjuk fel az érdeklődők figyelmét. Gondolunk itt a kötelezően megtartandó osztályfőnöki órák változatosságának kérdésére. Az iskolák tanulói összetétele folyamatosan változik, olyan jelenségeket él át a tanár, amellyel korábban nem találkozott, nem találkozhatott. Műhelyfoglalkozásaink szakmai párbeszéd jellegűek, ahol a jelenlévők a jó gyakorlatokat elleshetik egymástól.

Iskolai szaktanácsadásaink alkalmával az osztályfőnökök részére közvetlen módszertani segítséget kívánunk adni. Tudjuk, jó módszerekben, gyakorlatokban nincs hiány, olykor-olykor szükséges az alkalmazott eljárások felülvizsgálata, újragondolása. Óralátogatásaink megbeszélésekor éppen az alkalmazható eljárásokra kívánjuk irányítani a figyelmet.

Nagy jelentőséget tulajdonítunk a tanulóközösségi, ill. az iskolai kommunikáció, a konfliktuskezelés, a viselkedéskultúra elsajátíttatásának, alkalmaztatásának.

 

Munkánkat J. H. Updike egy gondolata határozza meg: „Bármilyen aktivitás kreatívvá válik, amint az, aki csinálja, törődni fog azzal, hogy jól vagy jobban csinálja.”

Budapest, 2009. április 15.

 

Csillag Ferenc pedagógiai szakértő

 


* Bíró Ibolya – Csillag Ferenc: Osztályfőnöki műhelytitkok; FLACCUS, Budapest, 2005.

Kapcsolódó oldalak
Tehetségháló
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
EU-s MFPI-projektek
MFPI Weszely Galéria
Egész életen át tartó tanulás program - Leonardo da Vinci
Agressziókezelés