Szolgáltatások
programok
2018. október
HKSzCsPSzV
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
html plain titleonly titleandlead full need dontneed 1000
Hírlevél feliratkozás
partnereink
BudapestPortál
Fővárosi Oktatási Portál
Budapesti Ifjúsági Portál
Én iskolám
FOK
ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Betűméret csökkentéseBetűméret növelése
Cikk nyomtatása
2015. 09. 11. péntek
A tavaszi szaktanácsadói látogatások összefoglalása

Elkészült Orgoványi-Gajdos Judit elemző tanulmánya, mely a TÁMOP 3.1.5-ös projektben K+F tevékenység keretében végzett szaktanácsadói látogatások eredményeit mutatja be mintegy 700 különböző nevelési-oktatási területet látogató tantárgygondozó szaktanácsadó Szaktanácsadói önirányító fejlődési naplója alapján.

A kutatás a szaktanácsadói kompetenciák fejlődésére, fejlesztési lehetőségeire valamint a szaktanácsadási protokoll felülvizsgálatára irányult - a kutatásban résztvevő szakemberek látogatásokhoz kapcsolódó reflektív visszajelzéseinek feldolgozásával. A reflektív visszajelzések rögzítése, nyomon követése és elemzése egy erre a célra kifejlesztett online napló alkalmazásával történt. A Szaktanácsadói önirányító fejlődési napló első (önértékelő) része nominális és intervallumskálákat tartalmaz, melyek egyszerű statisztikai módszerekkel, a második (reflektív) rész nyílt kérdéseket tartalmaz, melyek a tartalomelemzés módszerével kerültek feldolgozásra.

Az elemzés során a szaktanácsadók által a reflektív napló kérdésekre adott válaszokból kirajzolódott, hogy a vizsgálatban résztvevő szakemberek képesek szakmai tevékenységük önálló, kritikus elemzésére. Képesek a saját fejlesztési célok kijelölésére, illetve megindokolására, a fejlődött és a fejlesztésre szoruló területek azonosítására, a szakmai sikerek és kudarcok valamint azok okainak megjelölésére. Többen jelezték, hogy a vizsgálatban használt reflektív napló jelentős segítséget nyújt a reflektivitáson alapuló szakmai önfejlesztéshez.

A mintában szereplő szakemberek közel fele a feladatkörhöz legszorosabban kötődő területet, a Szaktanácsadói ismeretek, képességek fejlesztését választotta önvizsgálatának tárgyául a folyamat elején, ami jól jelzi, hogy a szaktanácsadók friss ismereteik elmélyítését szeretnék. Ugyanakkor a folyamat végén a szakemberek közel 50%-a szerint a látogatássorozat a kommunikációs kompetenciájuk fejlődésére hatott leginkább. A válaszadók jelentős része hozzátette, hogy nagy szerepe volt ebben azoknak az OFI-s kommunikációs tréningeknek és műhelyeknek, melyek hatékony felkészítést adtak a munkának ehhez a részéhez.

A sikerek és kudarcok megjelölésénél kiderült, hogy a szaktanácsadók számára a legfőbb sikereknek éppen azok az elvárások tekinthetők, amelyektől a szaktanácsadás sikere is függ, s amelyek a szaktanácsadói képzés lényegi elemeit is jelentették: kommunikáció, bizalmi légkör, együttműködés, személyközpontúság, segítségadás, tevékenységelemzés-és megbeszélés, pedagógus megerősítése, szakmai felkészültség, pozitív visszajelzés. A látogatások során megélt kudarcok leggyakrabb forrásának az időkezelés bizonyult a szaktanácsadók szerint. Ez kiemelkedően az alsó tagozatos látogatásoknál okozott problémát. Úgy tapasztalták, hogy az elő- és utómunkálatok nem férnek bele a protokoll által előírt időkeretbe.

A szaktanácsadási folyamat és a hozzá kapcsolódó protokoll is része volt a vizsgálatnak. A tanítói-tanári szaktanácsadási protokoll a hozzá kapcsolódó pilot fejlesztések eredményeképpen mind tartalmilag mind szerkezetileg koherens, jól átlátható és követhető folyamatot foglal magában. A fejlesztési javaslatok legnagyobb része a szaktanácsadó munkájának és személyének támogatására (25%) érkezett. Ez összecseng a folyamat elején jelzett szaktanácsadói igénnyel. Legtöbben közülük a szakmai műhely, továbbképzés, módszertani börze és a tudásmegosztás különböző formájára való igényét említették meg. Amiben még fejlesztési lehetőséget látnak a szakemberek, az a dokumentáció egyszerűsítése.

Az elemzés rámutatott arra is, hogy a szaktanácsadás mind a szakember mind a pedagógus részéről konstruktív folyamat, melyben mindkét fél egyaránt tanul a másiktól. A pedagógusok egyénre szabott fejlesztési folyamaton mennek keresztül, aminek egyik legfontosabb eleme az óralátogatás és a Pedagógusok Szakmai Fejlődési Tervének közös létrehozása. Mindeközben a szaktanácsadó rengeteget tapasztalattal gazdagodik, melyeket lehetősége van tovább adni az újabb látogatások során. A szaktanácsadás ilyen módon kölcsönös visszacsatolások konstruktív spiráljaként is értelmezhető.

A tanulmány teljes terjedelmében elérhető >>

Kapcsolódó oldalak
Tehetségháló
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
EU-s MFPI-projektek
MFPI Weszely Galéria
Egész életen át tartó tanulás program - Leonardo da Vinci
Agressziókezelés