Szolgáltatások
programok
2018. december
HKSzCsPSzV
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
html plain titleonly titleandlead full need dontneed 1000
Hírlevél feliratkozás
partnereink
BudapestPortál
Fővárosi Oktatási Portál
Budapesti Ifjúsági Portál
Én iskolám
FOK
ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Betűméret csökkentéseBetűméret növelése
Cikk nyomtatása
2015. 01. 06. kedd
Köznevelés-fejlesztési stratégia

A kormany.hu oldalon 2014. december 30-án közzétett Köznevelés-fejlesztési stratégia a 2014-2020 közötti időszakra határozza meg az ágazat fejlesztési irányait.

A bevezetőben olvasható, hogy a "Köznevelés-fejlesztési stratégia főbb vezérelvei közé tartozik egyebek mellett a tanulói tárgyi tudás, a készségek, képességek szintjének emelése, fejlesztése, a pedagógusok módszertani kultúrájának fejlesztése összhangban az új tantervi-tartalmi szabályozókban megjelenő követelményekkel, az új tantervi-tartalmi szabályozóknak megfelelő taneszközök fejlesztése, bevezetése, elterjesztése, a felzárkózás támogatása, az innováció és a tehetség támogatása a köznevelés minden szintjén, a pedagógusképzés fejlesztése és a szakmai fejlődésének biztosítása. Kiemelt szerepet tulajdonít a stratégia a korai iskolaelhagyás arányának csökkentését célzó intézkedéseknek és a befogadó nevelés támogatásának."

***

Az MTI összefoglalója a dokumentum elemeiről:

A kormány célja, hogy az új pedagóguspolitika és alkotóelemei - életpálya, bértábla, tanfelügyelet, szaktanácsadás, új továbbképzési rendszer - hatékonyan ösztönözzék a minőségi munkát, és támogassák a pedagógushivatás szakmai megújítását valamint presztízsének növelését. Többek között ezt tartalmazza a december 30-án a kormany.hu oldalon közzétett Köznevelés-fejlesztési stratégia, amely szerint 2015 végére kialakul a pedagógus-továbbképzések mindenki számára mindenhol elérhető kínálata és elkészül az életpálya-modell köztes értékelése és a továbbfejlesztési javaslatok.

Mint írták: a köznevelésben dolgozó pedagógusok száma a 2003/2004-es tanévtől kezdődően folyamatosan és jelentős mértékben csökkent, nyolc év alatt mintegy 19 ezerrel. Ezzel párhuzamosan az iskoláskorú gyermekek száma is csökkent, bár a pedagógushiány jelen van egyes területeken a magyar iskolákban, annak mértéke korántsem olyan magas, mint egyes európai országokban. Összességében – egyelőre – nem lehet pedagógushiányról beszélni a hazai köznevelési rendszerben. Bizonyos területeken, bizonyos térségekben és képzési formákban azonban hosszabb távon ez a probléma előtérbe került (ének-zene oktatás, szakoktatók, természettudományos tantárgyak) amire mind a pedagógusképzésnek, mind pedig a pedagógus továbbképzésnek időben fel kell készülnie - jelezték a 103 oldalas dokumentumban.

A fejlett országokkal összevetve nemcsak létszámában, hanem összetételében is kissé eltér a magyar pedagógustársadalom. Bár szinte minden országra jellemző a pálya elnőiesedése, nálunk más országokhoz viszonyítva még nagyobb arányban dolgoznak nők a pályán, mint férfiak - mutattak rá az összegzés készítői.

Az OECD pedagóguskutatásában résztvevő országokban alsó középfokon tanítók 70 százaléka nő, ez az arány Magyarországon 77 százalék. A pedagógusok életkor szerinti összetétele tovább tolódott az idősebb pedagógusok irányába. Nemcsak hazai probléma azonban a pedagógusok elöregedése. A fenti kutatás arra is rámutatott, hogy a pedagógusok többsége 40 év feletti. Kétszer annyian vannak az 50 év feletti pedagógusok, mint a 30 év alattiak. Vagyis a legtöbb országban hamarosan pedagógushiánnyal kell számolni. Magyarország adatai e téren megfelelnek a kutatás átlagának, a pedagógusok 12 százaléka 30 év alatti és 28 százalékuk 50 év feletti.

Kitértek arra is: a pedagógus és tanuló arány Magyarországon az EU-átlag közelében van, a pedagógusok terheltsége jóval magasabb, lévén több adminisztratív, technikai, vagy éppen egyéb szakmai feladatot is a pedagógusoknak kell ellátni, míg ezen tevékenységeket más országokban jellemzően pedagógus asszisztensek vagy egyéb szakszemélyzet lát el.

A dokumentum szerint a Klebelsberg Képzési Ösztöndíj bevezetése 2013-tól kezdve bizonyítja a kormányzat szándékát a pedagógushiány csökkentésére és a tehetséges tanulók pedagóguspályára vonzására. Az ösztöndíjprogramban a pedagógusképzésbe, azon belül a természettudományos képzésbe jelentkező, és jó tanulmányi teljesítményt mutató hallgatóknak kiemelt ösztöndíjat folyósítanak. Az ösztöndíjjal együtt jár, hogy a tanulmányok befejezése után a hallgatónak vállalnia kell az állami intézményfenntartó központ által felkínált állást, ami segítheti a pedagógushiányban szenvedő települések iskoláinak fiatal pedagógusokkal történő ellátását, valamint ösztönözheti a sikeres középiskolai tanulók pedagóguspályára vonzását.

Kitértek arra is, hogy a köznevelésben dolgozók fizetése hosszú ideje egyáltalán nem nőtt, a közalkalmazottak 13. havi illetményének megvonásával 2009-ben radikálisan csökkent. Felidézték, hogy a 2013. szeptember 1-jétől bevezetették az új előmeneteli rendszerhez kapcsolódó, az addiginál lényegesen magasabb béreket biztosító bértáblát. A rendszer felmenő rendszerű, teljes körű bevezetése 2013 és 2017 között valósul meg - jelezték.

Kiemelték, hogy a legjobb pedagógusok pályán tartása érdekében nem elég a magas szintű pedagógusképzés, hanem ugyanolyan fontos folyamatos szakmai támogatást és korszerű pedagógus-továbbképzéseket nyújtani számukra. Ennek a módszertani képzéseken felül része kell, hogy legyen a személyiségfejlesztésre irányuló, a kiégést megelőző vagy kezelő továbbképzés is.

 

Kapcsolódó oldalak
Tehetségháló
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
EU-s MFPI-projektek
MFPI Weszely Galéria
Egész életen át tartó tanulás program - Leonardo da Vinci
Agressziókezelés