Szolgáltatások
programok
2018. december
HKSzCsPSzV
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
html plain titleonly titleandlead full need dontneed 1000
Hírlevél feliratkozás
partnereink
BudapestPortál
Fővárosi Oktatási Portál
Budapesti Ifjúsági Portál
Én iskolám
FOK
ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Betűméret csökkentéseBetűméret növelése
Cikk nyomtatása
2009. 10. 13. kedd
Helyzetelemzés a fővárosi iskolai könyvtárakról
Készítette: Hock Zsuzsanna

2008 őszén a fővárosi önkormányzat által fenntartott oktatási intézményekben kérdőíves felmérést végeztünk a könyvtárak állapotával kapcsolatban.
Célunk az iskolai könyvtár hazai jogszabályok  és nemzetközi irányelvek által meghatározott feltételrendszere és a jelenlegi állapot összevetése volt.

A fővárosi oktatási intézmények száma 119, ezek között találunk kollégiumot, sajátos nevelési igényű gyermekeket foglalkoztató intézményt, szakközépiskolát, szakiskolát, gimnáziumot.

A megkeresett intézmények közül a válaszokat 80 intézmény küldte vissza, a kapott adatok 92 százalékban voltak értékelhetőek.

Többen ugyanis nem kívántak élni néhány kérdés esetén a válaszadás lehetőségével. Ebből adódott, hogy a feldolgozás során néhány esetben következetlenséget tapasztaltunk a válaszokban.

A szakközépiskolák között találunk olyat, amelyik a 2009-2010-es tanévben már nem fogad diákokat (pl. Trefort Ágoston Kéttannyelvű Fővárosi Gyakorló Szakközépiskola Kolos Richárd tagiskolája), a tőlük kapott adatok már történeti értékűek, de a kapott eredményeket összességében nem befolyásolják, nem változtatják meg jelentősen. A válaszadó intézmények közül 10 kollégium, 5 pedig sajátos nevelési igényű gyermekeket oktató intézmény, a fennmaradó 65 intézmény szakközépiskola, szakiskola, illetve gimnázium, gyakran vegyes képzési típussal.

Fontosnak tartjuk a három iskolatípust különválasztani, hiszen az eltérő pedagógiai program, az oktató-nevelő munka speciális arányai meghatározzák az eltérő válaszokat, az iskolai könyvtárak eltérő sajátosságait.

A kapott adatok alapján elmondható, hogy az Önkormányzat valamennyi oktatási intézményében van iskolai könyvtár, amelyek fejlesztésére már több esetben került sor pályázati rendszeren keresztül (Fővárosi Közoktatásfejlesztési Közalapítvány). E felmérés lehetővé teszi a fejlesztések stratégiai szempontok mentén történő tervezését.

 

Kapcsolódó oldalak
Tehetségháló
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
EU-s MFPI-projektek
MFPI Weszely Galéria
Egész életen át tartó tanulás program - Leonardo da Vinci
Agressziókezelés