Szolgáltatások
programok
2018. december
HKSzCsPSzV
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
html plain titleonly titleandlead full need dontneed 1000
Hírlevél feliratkozás
partnereink
BudapestPortál
Fővárosi Oktatási Portál
Budapesti Ifjúsági Portál
Én iskolám
FOK
ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Betűméret csökkentéseBetűméret növelése
Cikk nyomtatása
2010. 03. 05. péntek
Egy világváros pedagógusai
Gyorsjelentés

A Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet a Fővárosi Közoktatásfejlesztési Közalapítvány támogatásával 2009-ben átfogó kutatást végezett a Főváros Önkormányzat fenntartásában működő oktatási intézményekben a pedagógusok, a pedagógiai munkát segítők és a technikai dolgozók körében.

A Fővárosi Közoktatás-fejlesztési Közalapítvány támogatásával megvalósuló kutatás célja az volt, hogy feltárja, és ennek kapcsán tervezhetővé tegye a főváros által fenntartott közoktatási intézmények működtetéséhez szükséges pedagógia, és más, egyéb szakmai tevékenységet ellátó személyekkel kapcsolatos „humánerőforrás-gazdálkodás” kialakítását.

A PISA-vizsgálatok magyar szempontból kedvezőtlen eredményei ráirányították a figyelmet az iskolai munka hatékonyságának és eredményességének a kérdésére. Az elmúlt években számos magyarázat (és ezek nyomán néhány intézkedés) született, amelyek igyekeztek e probléma okaira rámutatni, illetve azokat orvosolni. Sok más mellett az egyik legfontosabb felismeréssé az vált, hogy „a rendelkezésre álló adatok azt bizonyítják, hogy a diákok iskolai teljesítményét elsősorban a tanárok minősége határozza meg.”  E mára már közismert és elfogadott megállapítást nemcsak az oktatással foglalkozó szakemberek, hanem a politikusok is elfogadják, sőt tevékenységük és törekvéseik centrumába helyezik. („Nemzetközi vizsgálat eredménye bizonyítja, hogy a sikeres és sikertelen oktatási rendszerek között a döntő különbség a tanári kar minőségében rejlik. A tanár kulturális többlettel és befolyásoló képességgel rendelkezik, és az a kultúrkincs, amit a pedagógus bevihet egy közösségbe, fontos tényező.”) 

Mindezt megerősítette a VII. Nevelésügyi Kongresszus számára megfogalmazott tézisgyűjtemény is, amely leszögezte, hogy „a pedagógusszakma helyzetének és e szakma fejlesztésének a kérdését az oktatáspolitika és az oktatásfejlesztés legfontosabb kérdésének kell tekintenünk”.

Ez a szemlélet tükröződik a Fővárosi Önkormányzat közoktatási fejlesztési tervében is. A kiemelt feladatok közé sorolják a tervezők azt, hogy a „Minőségi oktató és nevelő munka elképzelhetetlen elhivatott, jól képzett pedagógusok nélkül. Ezért az intézmények vezetőinek a felelőssége, hogy munkatársaikat a pedagógiai tevékenységben ténylegesen hasznosítható továbbképzésekre irányítsák.”

A Fővárosi Önkormányzat által fenntartott intézményekben az oktatás minőségének a biztosítása közvetve vagy közvetlenül valamivel több, mint tízezer, az egyes intézményekben napi tevékenységet ellátó szakember feladata.

A Fővárosi Önkormányzat az ország legnagyobb oktatási intézményfenntartója. 2009-ben 131, különféle típusú oktatási intézmény működtetéséről kellett gondoskodnia.  A kutatás céljainak megfelelően ebből a listából választották ki azoknak az intézményeknek a körét, amelyeket kérdőívvel kerestek meg. A mintába 95 olyan intézmény került, ahol alapvetően középfokú oktatás zajlik, de emellett néhány alapfokú iskolát és kollégiumot is felvettek a listába. Egy-egy intézmény 5 féle kérdőívet kapott. Az intézményvezetők mellett pedagógusok, gazdasági és technikai dolgozók, valamint a pedagógiai munkát közvetlenül támogató nem pedagógus munkatársakat kérdezték e dokumentumok segítségével.  A válaszadás önkéntes és anonim jellegű volt.

A teljes dokumentum letölthető portálunkról:

Kapcsolódó oldalak
Tehetségháló
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
EU-s MFPI-projektek
MFPI Weszely Galéria
Egész életen át tartó tanulás program - Leonardo da Vinci
Agressziókezelés